Additional Information


Content

History of Advertising No 93: Today

It is 19 years since Rupert Murdoch's News International pulled the plug on Today. Yet its role in helping free national newspapers from unions and their Luddite grip, and making them attractive to new advertisers, has cemented its legacy.

Credit: Rex Features

Credit: Rex Features

Share this article

Things you need to know

  • Today’s problems with colour-printing led to the title being lampooned on Spitting Image, which dubbed the fuzzy images “Shah-vision”.
  • A Today ad about a hung parliament, by Yellowhammer, featured Margaret Thatcher, Neil Kinnock and David Owen being hung by the neck. The Advertising Standards Authority was deluged with complaints.
  • The ad account moved to Saatchi & Saatchi after the arrival of David Montgomery as the editor.

Today inspired Murdoch to take on union power and turn London Docklands into the high-tech home of a rejuvenated national press.

In showing how newspapers could be produced more cheaply by using computers almost exclusively for typesetting and printing, Today laid a path that The Independent and David Sullivan’s Sport titles would follow.

In short, Eddy Shah, Today’s founder, proved that any entrepreneur with a decent business plan could become a media owner.

Today’s genesis was in Warrington, where Shah’s Messenger Group provoked a bitter dispute by capitalising on the Thatcher government’s legislation that allowed employers to derecognise unions.

Shah’s use of an alternative workforce and new technology in newspaper production was the catalyst for Today, which launched on 4 March 1986. He predicted that it would create a revolution for advertisers and readers. The trouble was that the revolution benefited every other national title but his own.

On the eve of Today’s launch, the computer system went down, resulting in it going to press two hours late.

Shah’s prediction that, even with virtually no advertising, the paper could break even with a circulation of 600,000 turned out to be nonsense.

After four months, Today was bought by Lonrho, which, in 1987, offloaded it to Murdoch. On 17 November 1995, faced with declining circulation and the fact that other national newspapers had caught up, Today published its final issue.

Yet it had pioneered a lot of what, as far as the national press is concerned, we now take as read.

This article was first published on campaignlive.co.uk

Before commenting please read our rules for commenting on articles.

If you see a comment you find offensive, you can flag it as inappropriate. In the top right-hand corner of an individual comment, you will see 'flag as inappropriate'. Clicking this prompts us to review the comment. For further information see our rules for commenting on articles.

comments powered by Disqus

Additional Information

Latest jobs Jobs web feed

FROM THE BLOGS

The Wall blogs

Call the local shots External website

by Greg Taylor, 03/09/2014

 

Braveheart v Bravehead External website

by Ian Moore, 02/09/2014

 

Tiny tasters External website

by Greg Taylor, 02/09/2014

 

Back to top ^